Genellikle çoğu ebeveynin dile getirdiği bir konu var. Benim çocuğum zeki ama neden çalışmıyor. Kafasını neden başka şeylere yoruyor. Bir çalışsa nerelere gelecek.
Okul başarısızlığını etkileyen 3 önemli sebep vardır.
Tüm bu etkenleri değerlendirip, okul-aile-öğrenci işbirliğiyle beraber, çocuğun yatkınlıkları göz önünde bulundurularak başarılı olduğu veya olabileceği alanlara yönlendirmeniz ve desteklemeniz sayesinde özgüvenli bir birey yetiştirmiş olacaksınız. Özgüveni yerinde olan çocuk başarmak için daha fazla gayret içerisinde olacaktır. Yaptığı işten keyif alan bireyler hayatında daha başarılı olmaktadır.
Çocuğunuzun yaşına göre gelişimini tamamlamadan okula başlaması, kendisine amaç ve hedef belirleyememeleri, motivasyon eksikliği ve ders çalışırken konsantre olamaması, derslere karşı önyargılı olmaları…
Ebeveynlerin çocuktan kendi anlama kapasitesinin dışında bir başarı beklemesi ve çocuğunu bası altında bırakması aileler tarafından sıklıkla yapılan yanlışlardan biridir. Bu davranışınız çocukta kaygı problemine yol açar. Aşırı kaygıda derslerde başarısızlığa neden olur. Ve bu olay onu hayatı boyunca etkiler.
Ebeveyneler arasındaki geçimsizlik, iletişim problemleri çocuğa yansıtılmamalıdır.
Çocuklarınızı arkadaş veya kardeşler arası başarı kıyaslaması yapmamalısınız. Çocuğunuzu küçümsememeli ve azarlamamalısınız.
Anne babalar çocuğa zamanını nasıl kullanması gerektiğini öğretmelidir. Ve bu konuda onlara örnek olmalıdır.
Çocuğunuza derslerin dışında sosyokültürel etkinliklere zaman ayırmasına müsaade etmemek ve arkadaşlarıyla beraber vakit geçirmesine izin vermemek yanlıştır.
Çocuğunuza sürekli ders çalışması konusunda uyarmamalı emir vermemelisiniz. Bunu birlikte ayarlayacağınız bir ders çalışma programıyla halledebilirsiniz.
Başarısız olan bu çocuklarda şu durumlar görülür:
Okulda sınıfın bir köşesine çekilip sessizce otururlar. Yada çok yaramazlık yaparlar. Sürekli bir kavga ortamı kurarlar. Arkadaşlarıyla anlaşamazlar.
Verilen ev ödevlerini dikkate almazlar. Bu konuda duyarsız ve dikkatsiz olurlar. Genellikle yapmadıkları için arkadaşlarından hazır alırlar. Derslere katılmazlar. İlgisizlerdir. Kendi dünyalarında takılırlar. Sürekli dersten kopuk bir şekilde hayaller kurarlar. Çocuğunuza vakit ayırın ve sorunlarına çözüm yolu arayın.
Öncelikle yapmanız gereken;
Ebeveynler çocuğun kapasitesinin farkında olmalıdır. Çocuğu zorlayacak beklentiler içinde olmamalısınız. Kendi kendinize nasıl olsa bu işi bir şekilde halleder düşüncesiyle çocuğu serbest bırakmayınız.
Çocuğunuzun ilgisi ve yeteneklerini keşfedin ve onu yönlendirin. Destek olun. Çocuğunuzu ödüllendirin. Ödüllendirirken yapamayacağınız vaatlerde bulunmayın. Çocuğunuzu cesaretlendirin. Mesela çocuğunuz bugün derste söz alıp bildiyse gurur duyduğunuzu belirtip yüreklendirin.
Çocuğunuzu başka çocuklarla kıyaslamayın. “O neden başarılı oluyor da sen olamıyorsun gibi sözler söylemeyin”. Bu gibi sözler çocuğunuzda olumsuz duygulara sebep olacaktır. Çocuğunuzun gündelik faaliyetlerini düzenli bir şekilde yapması için birlikte program hazırlayabilirsiniz. Bu sayede zamanını iyi değerlendirmeyi öğrenecektir.
Çocuğunuza kendi odasında ders çalışabileceği bir ortam hazırlayın. Ve çalışmalarını takip edin. Çalışmalarını takip ederken onun konsantrasyonunu bozacak şeyler yapmayın. Yanına gidip sık sık “Ödevini bitirdin mi? Ne kadar kaldı?” gibi sorular sorarak çocuğunuzu rahatsız etmeyin. Eğer çocuğunuzun bir çalışma odası yoksa evin herhangi bir yerinde ona çalışma köşesi hazırlayabilirsiniz. Çocuğunuzun dikkatini dağıtacak telefon tablet televizyon gibi dış etkenleri ortadan kaldırın.
Yapamadığı yerlerde yardımcı olun. Fakat bunu yaparken sakın ödevleri onun yerine siz yapmayın. Siz sadece yol gösterici olun. Bu şekilde sorumluluk almasını sağlamış olacaksınız. Bir şeyleri kendi başına çözüm getirerek kendi yapabileceklerinin farkına varmalı. Çocuğunuzun motivasyonunu artıracak faaliyetlerde bulunun. Çocuğa en iyi model anne babasıdır.
Çocuğunuzun uyku saatlerini düzenleyin ve gereken uykusunu günlük olarak düzenli bir şekilde almasını sağlayın.
Ebeveynler sınıf öğretmeni ve ders öğretmenleri ile sürekli iletişim halinde olarak çocuğun ders durumlarını takip etmeli, çocuğun başarısı için öğretmen aracılığıyla ortak kararla hareket etmelidir.